FRSiH 2018 – było przyszłościowo!

Wspólnie odkryliśmy przyszłość spożywki

Panel Demo „Produkt i firma spożywcza Nowej Ery” 

W poniedziałek 5 listopada 2018 w hotelu Sheraton w ramach Forum Rynku Spożywczego i Handlu w Warszawie – największej konferencji dedykowanej sektorowi spożywczemu oraz handlowemu w Polsce – mieliśmy zaszczyt poprowadzić tematyczny panel „Produkt i firma spożywcza Nowej Ery”. Moderatorem panelu był Jacek Sadowski, prezes Demo Effective Launching, twórca unikalnej metodologii tworzenia oraz wprowadzania produktów i marek Product Concept, a uczestnikami przedstawiciele czołowych sektorów branży spożywczej.

Ewolucja trwa

–  Kiedy wizja e-commerce’u rewolucjonizującego naszą branżę okazała się bardziej kometą z oddali muskającą naszą planetę niż meteorytem na ostro kolizyjnym kursie z ziemią – wielu marketerów stwierdziło, że raczej żadnej większej rewolucji nie będzie. Mieli rację. Ale tylko w tym, że nie mamy do czynienia z rewolucją, ale Ewolucją – nieustępliwą, metodyczną, opanowującą wszystkie obszary branży spożywczej.  Porozmawiajmy o tym, na czym ta ewolucja polega i jak za nią nadążyć.   – stwierdził Jacek Sadowski, prezes Demo Effective Launching i moderator panelu.

Technologia czy tradycja? – nieoczekiwane wnioski

Z wypowiedzi ekspertów zaproszonych na panel wyłania się fascynujący i nieoczekiwany obraz branży spożywczej najbliższej przyszłości. To świat, w którym zaawansowane technologie intensywnie zagospodarowują wszystkie obszary około-produktowe – dystrybucję, merchandising, marketing, sprzedaż itp. – natomiast sam produkt pozostaje ostoją tradycji. Dlaczego? Bo konsument ceni sobie (i z czasem będzie cenił jeszcze bardziej) naturalny i tradycyjny smak i skład produktu. Krzysztof Skierkowski, członek zarządu Mondelez International RQD Sp. z o.o. przywołał case produkowanej w Szwajcarii, a cenionej na całym świecie czekolady Toblerone. Przy produkcji Toblerone technologie i maszyny zostały w większości zmodernizowane , ale nie tknięto składu, receptury i surowców (np. wciąż stosuje się miód z agawy z Meksyku), mając na względzie wielopokoleniowe przywiązanie konsumentów do unikalnego smaku i aromatu legendarnej czekolady. Z kolei Michał Zajezierski, wiceprezes firmy Nowel, beneficjent rewolucji w dystrybucji i „globalizacji piekarskiej” (technologia głębokiego mrożenia pieczywa pozwala firmie na zaopatrywanie w świeże bułki rynków oddalonych o tysiące kilometrów od miejsca produkcji), stwierdził, że masowa produkcja nie wyklucza tradycji. Przeciwnie, większość pieczywa firmy Nowel do momentu mrożenia jest wytwarzana w tradycyjny sposób, w oparciu o stare receptury piekarskie . Na przykład chleb żytni powstaje na naturalnym zakwasie o recepturze liczącej sobie kilkadziesiąt lat, „jak w starej piekarni”.

To co innowacyjne niekoniecznie skazane na sukces?

Produkty spożywcze wynoszone przez trendy mogą na dłuższą metę nie utrzymać się na rynku.
Chociaż nieraz lansowane siłami potężnych kampanii marketingowych i wspierane autorytetem branżowych celebrytów czy influencerów, po jakimś czasie znikają z pola zainteresowania konsumentów. Michał Czerwiński, prezes zarządu Purella Food Sp. z o.o., wspominał przykład innowacyjnych batonów z chlorellą, które mimo ciekawej formuły zostały przyjęte przez rynek z umiarkowanym entuzjazmem. Przywiązanie do tradycji znowu dało znać o sobie. Możemy jakiś produkt polubić na chwilę, zainteresować się nowym smakiem czy składem, ale potem wracamy do tego, co towarzyszy nam przez całe życie.

A jednak technologia

Uczestnicy panelu byli zgodni co do tego, że coraz bardziej przyśpiesza technologia wszechstronnego wspomagania produkcji, dystrybucji, marketingu i sprzedaży. Powstają i doskonalą się zaawansowane instrumenty IT, dzięki którym jesteśmy dziś w stanie z chirurgiczną precyzją stwierdzić, ile danego produktu trzeba wyprodukować, ile dostarczyć, ile wesprzeć reklamowo, a ile ograniczyć, jeśli tak wynika z analiz. Piotr Haman, prezes zarządu OEX Cursor SA omawiał informatyczny system obsługi rynku tradycyjnego. Rozwiązania te pozwalają m.in. przeanalizować dane retail na poziomie Big Data przy sprowadzeniu informacji do poziomu pojedynczego sklepu albo wygenerować z jednego zdjęcia cyfrowy obraz półki. To daje podstawy dla stworzenia wiarygodnych i tanich rekomendacji dystrybucyjnych i merchandisingowych.  Z kolei  Artur Węgłowski, wiceprezes Farmio, podkreślił wagę nowych technologii IT w handlu. Nowe rozwiązania  „widzą półkę”, przez co potrafią ocenić i udoskonalić pracę przedstawiciela handlowego, co przekłada się na efekty i optymalizuje inwestycję wysyłania sale force do sklepów.

Outsourcing rules!

Nowa era branży spożywczej to również era outsourcingu – delegować można będzie niemal wszystko – logistykę, marketing, badania i rozwój. Jacek Sadowski, prezes Demo Effective Launching dodał, że jego firma od lat oferuje outsourcing czegoś, co jakiś czas temu mogło nie mieścić się w głowie marketerów – outsourcing całego procesu stworzenia produktu od zera i wprowadzenia go na rynek w postaci silnej marki. Ten pakiet usług marketingowych „od zera do sukcesu rynkowego” to Product Concept.

Znakomite wrażenia

Debata spotkała się z żywym zainteresowaniem i dużą frekwencją. „Udało mi się posłuchać ekspertów z firm szczególnie progresywnych, odważnych,  otwartych na nowe innowacje i trendy. Dla nich Nowe Era czy Ewolucja to już codzienność. Dlatego ich spostrzeżenia, wnioski, prognozy są dla mnie bezcenne.” – skomentował jeden ze słuchaczy. Bezpośrednio po panelu Jacek Sadowski, prezes Demo,  dzielił się swoją ogromną wiedzą z zakresu budowania produktów i marek z licznymi uczestnikami panelu w formie krótkich bezpłatnych indywidualnych konsultacji.

Uczestnicy debaty:

Moderator: Jacek Sadowski – prezes Demo Effective Launching

Prelegenci:
Michał Czerwiński, prezes zarządu, Purella Food Sp. z o.o.
Piotr Haman, prezes zarządu OEX Cursor SA
Zbigniew Kozłowski, ekspert ds. żywności ekologicznej, założyciel strony e-organicleaf.com
Matteo De Simone, Director South and East Europe Contraload
Krzysztof Skierkowski, członek zarządu Mondelez International RQD Sp. z o.o.
Jakub Sokolewicz, Manufacturing Business Consultant Siemens Industry Software
Artur Węgłowski, dyrektor zarządzający wiceprezes zarządu Farmio SA
Michał Zajezierski, wiceprezes zarządu Nowel Sp. z o.o.

Demo Effective Launching – posługując się od ponad 25 lat autorską metodologią Product Concept, współpracując z partnerami wielkimi, małymi i średnimi, stworzyło już ponad 150 produktów i marek – w wielu kategoriach rynkowych, ze szczególnym uwzględnieniem branży FMCG.

 


Dowiedz się więcej o Product Concept